Lekcja otwarta dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, przeprowadzona przez nauczyciela mianowanego Szkoły Podstawowej nr 4 w Dęblinie mgr Aleksandrę Ślusarską w dniu 21. 10. 2003r. w kl. VI „b”.
Poziom nauczania:
szkoła podstawowa kl. VI
Czas:
Jedna jednostka lekcyjna – 45 minut
Cele operacyjne:
· uczeń rozumie znaczenie terminu dyskusja,
· potrafi zastąpić słowo dyskusja innymi podobnymi określeniami,
· potrafi argumentować swoje stanowisko,
· potrafi przedstawiać i bronić swoje stanowisko,
· potrafi krytykować poglądy oponenta,
· potrafi szanować stanowisko oponenta.
Środki dydaktyczne:
- foliogram nr 1 wyjaśniający termin dyskusja,
- foliogram nr 2 z określeniami podobnymi do terminu dyskusja,
- foliogram nr 3 z obowiązkami przewodniczącego,
- foliogram nr 4 z punktami według których oceniana jest dyskusja.
Metody:
dyskusja
Formy:
praca w grupach dyskusyjnych,
praca z całą klasą.
Przebieg lekcji.
Tablica podzielona na dwie części – jedna część z napisem „ za”, druga z napisem „ przeciw”.
Witam się z klasą i przypominam, że na dzisiejszą lekcję na temat: „ Mc Donald’s „ za”, czy „ przeciw” mieli przygotować do dyskusji” argumenty z różnych źródeł.
Proszę o zajęcie miejsc grupy uczniów „ za” po jednej stronie klasy, a grupy uczniów „ przeciw” po drugiej stronie.
Proszę chętnego ucznia o przypomnienie na czym polega dyskusja, a następnie wyświetlam foliogram nr 1 wyjaśniający termin dyskusja i głośno odczytuję.
Proszę uczniów, aby podali określenia którymi można zastąpić słowo dyskusja, a następnie w celu uzupełnienia wyświetlam foliogram nr 2 z określeniami podobnymi do terminu dyskusja i odczytuję głośno.
Proszę przewodniczących grup „ za” i „ przeciw” o przedstawienie się i pytam ich, czy znają swoje obowiązki. Po ich odpowiedziach wyświetlam foliogram nr 3 z obowiązkami przewodniczącego i głośno czytam.
Informuję grupy dyskusyjne, że mają pięć minut na przygotowanie się do dyskusji.
Wyznaczam przewodniczącego, który będzie kierował całą dyskusją i po jednym uczniu z grupy „za” i „ przeciw”, którzy będą na tablicy zapisywać argumenty swojej grupy.
Nastawiam minutnik na 15 minut i przekazuję głos przewodniczącemu.
Strony w dyskusji przedstawiają jak najwięcej argumentów. Gdy dzwoni minutnik dyskusja zostaje przerwana.
Wyświetlam foliogram nr 4 z punktami według których oceniana jest dyskusja i odczytuję głośno. Uczniowie pod moim kierunkiem oceniają dyskusję.
Podsumowuję zajęcia zwracając uwagę na to, że mogą być różne cele dyskusji.
Celem dyskusji może być wypracowanie wspólnego stanowiska, może to być okazja do przedstawienia swego zdania i ćwiczenia się w jego uzasadnieniu, a także do poznania innych punktów widzenia
Dziękuję uczniom za zajęcia.
Opracowała: mgr Aleksandra Ślusarska
Foliogram nr 1
DYSKUSJA POLEGA NA UKAZANIU ODMIENNOSCI STANOWISK OSÓB W NIEJ UCZESTNICZĄCYCH I PRÓBIE UZGODNIENIA TYCH STANOWISK NA DRODZE PRZEKONYWANIA
Foliogram nr 2
DYSKUSJA ROZMOWA, SPÓR, KŁÓTNIA, DIALOG, WYMIANA ZDAŃ, PRZEKONYWANIE, KONWERSACJA, POROZUMIEWANIE SIĘ, WYPOWIADANIE MYŚLI, PRZEPYCHANKA, DEBATA, GADANIE
Foliogram nr 3
OBOWIĄZKI PRZEWODNICZĄCEGO: 1. UDZIELA GLOSU CZŁONKOM GRUPUPY. 2. PILNUJE, ŻEBY KAŻDY UCZESTNIK GRUPY PRZYNAJMNIEJ RAZ ZABRAŁ GŁOS 3. PILNUJE, ŻE GDY JEDEN MÓWI, INNI SŁUCHALI I NIE PRZESZKADZALI 4. NIE POZWALA NA KRYTYKOWANIE OSOBY ZAMIAST KRYTYKI ARGUMENTÓW
Foliogram nr 4
DYSKUSJĘ OCENIAMY POD KĄTEM:
1. WARTOŚCI ARGUMENTÓW 2. RÓŻNORODNOŚCI I POMYSŁOWOŚCI ARGUMENTACJI 3. STARAŃ O ZROZUMIENIE OPONENTÓW I SZACUNKU DLA NICH
|